Jsou české děti ovládany médii?
Tisková zpráva, Mediaresearch, a.s., Praha, 13.11.2008 zde tz-jsou-ceske-deti-ovladany-medii.pdf
Tisková zpráva, Mediaresearch, a.s., Praha, 13.11.2008 zde tz-jsou-ceske-deti-ovladany-medii.pdf
Rakouský státní institut pro pedagogický výzkum, inovace a vývoj zveřejnil na internetové stránce http://www.bifie.at/buch/322/9/6 analýzy výsledků studie PISA 2006 v Rakousku.
Žáci waldorfských škol dosáhli v oblasti odborných znalostí z přírodních věd v testu 524 bodů, což je nad průměrem zemí OECD (500 bodov) a také nad rakouským průměrem (viz níže uvedené tabulky). V závěrečném shrnutí výsledků studie PISA 2006 na stránce státního institutu pro pedagogický výzkum, inovace a vývoj rakouskeho školství http://www.bifie.at/buch/322/9/6 se píše:
Waldorfská pedagogika v ČR se začíná rozvíjet po roce 1989 jako alternativa k tradiční škole.
Vychází z anthroposofie, duchvní vědy R. Steinera (1861-1925), která zkoumá člověka a jeho vývoj po stránce fyzické, psychické, sociální a duchovní.
zde zveřejňujeme informace k přijímacím zkouškám
Odhlédneme-li od toho, že jde v podstatě o nelogickou otázku, protože žádné školy nejsou nikde na světě zdarma, zní odpověď ne. Otázka míní spíše to, zda pracují jako součást státního či veřejného školského systému. I zde je ale odpověď stejná. Stejně jako v České republice působí plně v rámci státního školského systému waldorfské školy i v jiných státech, například v Litvě a na Ukrajině, a jinde, jako v Holandsku a Skandinávii, stát přispívá waldorfským školám v rozmezí 75-100%. To vše ale souvisí s typem školského systému dané země, s jeho vývojem a tradicí. Každá škola v České republice, soukromá či státní, musí ve svém školním vzdělávacím programu naplňovat státem daný rámcový vzdělávací program. Waldorfská škola v Semilech a i další waldorfské školy v České republice tento program také naplňují. To, že mnozí kritici by waldorfské školy rádi viděli v soukromém a ne veřejném systému, je vedeno snahou o jejich ekonomické znevýhodnění. Všichni rodiče, a tedy i rodiče waldorfských žáků, platí daně, z nichž jsou veřejné školy financovány, a mají tedy právo posílat své děti do školy, která je podporována stejně jako školy, do nichž chtějí své děti posílat jiní rodiče. Domníváme se, že tak je to správně.
„Antroposofie nečiní náš život snazším, činí jej však mnohem zajímavějším“
Gunther Hauk, biodynamický včelař, zahradník a učitel
Antroposofie (lidská moudrost) je duchovní učení, které je zdrojem práce učitelů na waldorfských školách. Toto učení se liší od jiných tím, že nečeká pasivně na osvícení či duchovní prožitky, nýbrž staví na aktivní schopnosti lidské bytosti pracovat na svých vnitřních kvalitách myšlení, cítění a vůle. Student antroposofie se vydává na cestu sebepoznání v kontextu světa a dění, na cestu která je náročná a mnohdy celoživotní.
Slavení ročních svátků má důležitou úlohu zejména na základní škole, protože spojuje děti s rytmem a koloběhem roku. Právě pedagogicky uchopené slavení svátků, které v dnešní době již nejsou neseny tradicí, mnoho rodičů na škole oceňuje a zejména v nižších třídách je i aktivně pomáhají organizovat. Poněkud netradiční Michaelská slavnost je jednak slavností podzimu a úrody, za druhé tematizuje v době, kdy vnějšího světla s krátícím se dnem ubývá, potřebu vnitřního světla a odvahy. Navazuje na prastarý obraz boje archanděla Michaela s drakem, symbolem boje světla s temnotou. Že to není téma pouze waldorfské nebo antroposofické, ukazuje například turnovské sdružení „S drakem rval se Michael“ bojující proti silnici R 35.
Waldorfská škola má ve svém vzdělávacím programu také výuku informatiky, kterou považuje za důležitou součást vyučování. Svou úlohu vidí ale škola mimo jiné i v tom, aby dětem, které jinak ve velké většině tráví před obrazovkou počítače několik hodin denně, nenabízela ve škole totéž. Jako učitelé si zakládáme na tom, že v dětech rozvíjíme důležité předcomputerové schopnosti (precomputer skills), které teprve umožňují, aby se člověk stal uživatelem a ne služebníkem technologií. Televizi nikomu nezakazujeme, nemůžeme ale jako zodpovědní učitelé neinformovat rodiče o negativním působení médií, na něž stále rostoucí měrou upozorňují odborníci a s nímž máme ve škole bohaté, neblahé zkušenosti. (viz.: Média v životě našich žáků) Ve vztahu k mobilním telefonům u nás platí obdobný zákaz jejich používání ve všech prostorách školy, jako je tomu na jiných školách.
Ve waldorfské škole v Semilech v pedagogické části konferencí, které se konají každý čtvrtek, střídají pedagogické rozhovory o dětech (strukturovaný rozhovor učitelů se snahou podpořit žáka, který v daný čas pedagogickou a výchovnou pomoc potřebuje) se společným studiem obecně pedagogických a metodicko-didaktických textů Rudolfa Steinera. Rozhovory nad těmito texty a zejména jejich spojování s každodenní pedagogickou praxí jsou formou pokračujícího vzdělávání učitelů. Dále učitelé společně pracují na otázkách rozvoje školního vzdělávacího programu a koncepčních otázkách směřování školy.
Waldorfská základní a střední škola Semily, p. o.
Tyršova 485, 513 01 Semily
datovka: shdknnh
IČO: 00854824
účet: 28534581/0100